v. 38

Mellan vecka 38-42 föds 92% av alla barn. Bebben är nu färdig på alla sätt och vis och officiellt vräkt från maghotellet! Jag tänker inte tjata om hur jobbigt det är att vara höggravid, hur ont det gör hela tiden, eller hur tungt det är.. eller det var kanske det jag just gjorde ;) Hursomhelst så börjar jag/vi se ljuset i tunneln även om tiden plötsligt går så otroligt sakta. 2-3 veckor känns som en evighet och börjar man tänka att det finns de som går över 3 veckor får jag nästan ångest, det orkar jag verkligen inte! Har fortfarande känningar i form av förvärkar, mensvärk och sammandragningar och hoppas på att det betyder att bebben kommer ut i tid. Men inser att det inte behöver betyda något annat än dålig sömn i flera veckor till.

Barnrummet är så gott som klart, ska bara dit några hyllor på stjärnväggen där vi tänkte ha första nappen, skorna, foton mm. Gardiner saknas också och den fula dörren ska vitbetsas. Det kommer ju mest vara ett förvaringsrum det första halvåret, men det är riktigt mysigt att få boa lite innan bebben kommer och det är nog skönt att kunna ha alla leksaker där när h*n blir lite större. 

 

 
  

En person sa att det är ett riktigt grabbigt rum, men jag förstår inte varför, för att det är mest grönt? Jag kan verkligen inte förstå det där stereotypiska tänkandet och varför man ska klämma ner ett barn i ett fack redan från start, speciellt inte när det finns studier som visar hur olika barn behandlas av den vuxna omgivningen beroende på vilket kön det är. Jag vill ge mitt barn möjligheten att tycka om, göra och bli precis vad h*n vill oavsett kön. Jag inser ju att folk i omgivningen, reklam och tv kommer försöka trycka ner honom/henne i det där facket ändå, så jag har pratat lite med Linus om kompensatorisk uppfostran. Han är väl inte lika uppretad som jag över detta, men tycker ändå att det är en bra grej, vilket jag är väldigt glad över :)

                                         
                                          Kom ut nu, vi längtar efter dig <3
 
                                
                                   


v. 37

Nu börjar det bli jobbigt! Det är tungt och jobbigt att röra sig och jag har gett upp tanken att ens försöka mig på att fixa saker jag av envishet fixade för ett par veckor sen. Jag orkar helt enkelt inte. Folk kommer med sina berättelser om tjejer som tävlade hund-sm i v. 36 och kvinnor som arbetat fram till födseln, men det bekommer mig inte. Jag är inte en sån superkvinna, jag är nöjd om jag klarar av att gå från sängen till soffan utan att stånka alltför mycket ;) Om jag någon gång får för mig att leta efter mina fötter där någonstans under magen blir jag mest förvånad - vems har satt dit dom där klumparna?! Förlovningsringen sitter nuförtiden bra på lillfingret och vågen har jag slutat använda för ett par veckor sedan. Jag hade en liten förhoppning att jag skulle slippa en massa vätska, men den kom med värmen och jag tror den tänker stanna tills bebben är ute. När jag går känns det som att fötterna är runda under och tårna domnar bort. Kan inte knyta händerna längre och jag vill helst inte vistas bland folk, känner mig som en Michelingumma. Det är lite kul ändå hur jag tyckte att jag var så stor för ett par-tre veckor sedan, jag förstod inte hur man kunde bli större. Nu tycker jag att jag var riktigt liten då =)

          

Nu börjar tankarna på förlossningen smyga sig på mer och mer och både jag och Linus börjar bli lite nervösa. Har fått väldiga förvärkar på nätter och förmiddagar och ibland tror jag nästan att det är på gång. Men så lugnar det ner sig och jag har inte ont på en hel dag. Jag började dricka hallonbladsté i början av veckan som sägs kunna skynda på det hela lite då det innehåller små halter oxytocin som används för att sätta igång förlossningar på sjukhuset. Om inte annat stärker det livmodern, påskyndar läkningen efteråt samt underlättar för amningen så det skadar i alla fall inte att testa. Jag hoppas att alla känningar är tecken på att det sätter igång inom en inte alltför avlägsen framtid, men jag vet ju att det lika gärna kan dröja. Tyvärr =)

I helgen tog vi en tur till Ikea och köpte det (nästan) sista till barnrummet, bara taklampa och gardiner som vi inte hittade några som vi tyckte om. Tapetseringen är äntligen klar, Linus fixade den i fredags medan jag satt och hejjade på ifrån köksstolen. Det blev riktigt fint, älskar den gröna färgen, man blir riktigt glad när man kommer in i rummet. Fler bilder kommer snart!


v. 33-36



Jisses vad tiden går fort! Riktigt mycket att fixa med hemma i och med renoveringen, vilket inte går så bra ihop med det faktum att jag knappt kan röra mig. Men det går sakta framåt och på helgerna när Linus är ledig händer det grejjer.

Jag började känna lite panik över att vi knappt hade införskaffat någonting till bebben. Ångrade att jag tänkt att det var för tidigt att handla kläder mm. tidigt i graviditeten, det var ju då man orkade. I slutet av maj åkte jag och en av tjejerna från mammagruppen, Linnéa, till Ullared för att bebis-shoppa. Linus sa åt mig att föra över ordentligt med pengar innan och jag sa att jag ska ju bara köpa lite kläder och småtjafs, men han fick visst rätt i slutändan. Två galna höggravida tjejer på en stor babyavdelning kan bara sluta på ett sätt. Men jag tror att jag köpte bra saker som vi faktiskt behöver, försöker ju att låta bli att köpa för mycket som alla varnar för.

           

Det var riktigt mysigt att komma hem med allt och äntligen kunde spjälsängen göras iordning och ställas in i sovrummet.

         

Bebben växer och frodas och det märks att h*n inte har lika mycket plats där inne längre. Sparkarna byts ut mot knuffar och kroppsdelar som byter ställning. Den är fixerad nu, fast ruckbar, och rumpan far runt ordentligt ibland. Roligt och mysigt på dagarna och lite smått irriterande på kvällen/nätterna när man ska försöka sova =)




Jag har fortfarande ingen craving i matväg, men något som är väldigt gott nu när värmen kommit är smoothies gjorda på frusna bär och yoghurt, ett bra och nyttigare substitut till glass! Matlusten är inte på topp nu i värmen, men det blir en hel del smoothies. Det finns färdiga smoothies-portioner på Ica och Coop eller kartonger med mixade frusna bär (jag tycker det blir godast med mango och ananas). Jag häller även i lite frusna hallon, delar i en banan + ca 1dl yoghurt och mixar. Underbart gott!
                            

Mina luktcravings däremot är kvar. Diesel och bensin är väl inte det bästa att sniffa i sig så jag håller mig till Ajax. Kan helt ärligt gå och tänka på Ajax en hel dag och jag går ofta och häller upp en hink med varmt vatten med lite Ajax i och bara sitter och njuter av lukten. Blöta nytvättade handdukar är också något jag är galen i, de är ok att lukta på även i torrt tillstånd, vilket i och för sig är fördelaktigt eftersom de blir tvättade mycket oftare nuförtiden och sällan blir liggandes kvar i torktumlaren. Och så kommer jag ihåg när jag var liten och badade med såna tvättsvampar, hur gott det luktade när man tryckte dom mot ansiktet i badet. Jag köpte faktiskt en svamp och provade med, men det var inte riktigt rätt och jag tror att det vore lite knäppt att köpa fler, så jag ska försöka låta bli ;)
                                                                   

RSS 2.0