Nu är det jul igen..

Hoppas alla får en fin jul =) Kram från oss på Högås Hälle 412!

Oh holy night - Madelene Dahlström



En helt vanlig morgon..





Senaste tidens tårtor och cupcakes.

Tänkte haka på trenden att visa upp tårtor och cupcakes jag gör. Då jag är komplett nybörjare kan det vara lite kul att se hur de (förhopningsvis) blir bättre med tiden. Har lagt upp lite nytt och lite gammalt som redan finns på bloggen, för att samla allt i samma kategori. Man kan klicka på bilderna för att de ska bli större.

 

Mitt senaste projekt, Theos doptårta. Fick till exakt den lila färg jag ville att den skulle ha och för första gången tycker jag att jag lyckades täcka tårtan bra. Inga veck, sprickor eller andra missöden. Skulle dock vilja ha den ännu mer 'kantig' och jämn, får inte till det riktigt.

Provade även att göra ett par converse-skor, riktigt söta och rätt lätta att göra. Vänsterskon gjorde jag av hemmagjord sugarpaste och den blev torr och sprickig, inte bra! Den högra gjorde jag av Ballina's sugarpaste som jag köpt från Dreamkakes. Även blommorna är gjorda med köpe-sp. Jag tycker inte den smakar lika bra så skulle inte täcka en tårta med den, men till dekorationer är den super! Om någon har ett bra tips på vad man kan ha när man ska kavla ut sp'n istället för Maizena eller florsocker tar jag tacksamt emot tips. Tycker det är jättesvårt att kavla utan att söla ner locket med massa vitt puder.

Tårtan är gjord av egengjorda bottnar, fylld med passionsfruksmousse, rabarbermousse och glasscreme. Fräsch tårta som inte blir för söt.



En enkel tacktårta till Linus bror och hans fru för att de hjälpt oss så mycket med Chili. Skulle egentligen provat något helt annat, men hann inte få grejjorna i tid, så det får bli nästa gång. Egna bottnar, fylld med passionsfruktsmousse och vit chokladganasche. Jag måste verkligen börja tillämpa 'less is more', blir lite för mycket dekorationer ibland :)

 
Fika till mammaträffen, ett favvo-recept - passionsfruktsmuffins med melonfrosting.

 

Halloween-cupcakes! Till vänster vanliga vaniljmuffins med nougatfrosting och till höger passionsfruksmuffins med melonfrosting. Alla dekorationer gjorda i sugarpaste. Tyckte spökena blev jättesöta =)



Vanlig vaniljmuffins med en skiva äpple i som blivit rullad i kanel och socker, glasscreme på toppen. Blir som en liten mini-äppelpaj.



Ibland gör jag cupcakes enbart för att jag köpt en ny form och vill se hur det ser ut, hehe. Linus klagar inte eftersom det är han som får äta upp dom ;) Detta är en Mango-muffins med citrusfrosting.

Lite gammalt som redan finns med i inlägg i andra kategorier:


  ¨

Min allra första tårta. Dåligt täckt, hade sönder den på flera ställen, ful skarv mellan övre och undre tårtan och den smakade väl sådär, haha. Köpebottnar i båda tårtorna, den övre fylld med passionsfruktsmousse och melonfrosting. Blev lite för mastig, hade säkert blivit bättre med melonganashe istället. Den undre hade chokladbottnar, fylld med chokladmousse och geischa-ganasche. Alldeles för söt, men det gillade visst småsyskonen :)

 

Farsdag-tårta med samma fyllning som doptårtan - passionsfruktsmousse och rabarbermousse. Täckt med egengjord sp med citrussmak.


Ja se det snöar!

Idag gjorde mamma och pappa varm choklad och drog med mig ut i snön i min nya pulka!


    
                 

                                        Jag tyckte såklart att det var jätteroligt =)

                    

Aj..!

Så kom den efter ett par veckors dregglande och bitandes på allt - den första tanden! Plötsligt gjorde det ont en dag när Theo bet till på fingret :) Några dagar senare fick vi brev från folktandvården med en liten tandborste och tandkräm i, kan inte fatta att vi nu har börjat borsta tänderna på vår lilla gyllepojk. Nu har även den andra tanden kikat upp så det värsta är över för den här gången. Tycker det är så gulligt att det numer är tre tandborstar i tandborstskålen =)


RSS 2.0