11 månader

Jahapp, så åter ett sånt där försenat blogginlägg :) Har gått en månad igen, men här är en liten uppdatering.. :

Theo är 11 månader fyllda och börjar bli stor, ett litet barn istället för en bebis. Vi kan ha dialoger, som i alla fall jag som mamma förstår. Han säger mamma (vavva), pappa, vovve, titta, där och fluga (han är otroligt fascinerad av flugorna vi fått in sen värmen kom) och gör sig förstådd när han vill ha mat eller vatten. Vill han att man ska komma till honom säger han antingen vavva, vovve eller guga (fluga) och slår med händerna mot benen väldigt bestämt :) Han hänger med i visor t.ex. 'stampa med fötterna' och 'uuupp stiger solen' osv. Pratar nästan konstant och ibland undrar vi om han menar något eller om munnen glappar ändå, hehe. Det är kul hursomhelst att man nu kan prata med honom och han förstår en del av vad man säger!

 

Matstunderna är fortfarande jättejobbiga. Det blev bättre ett tag, men nu är det trögt igen. Främsta anledningen till att jag skriver om detta är att jag förmodligen kommer få ett till barn någon gång och att jag nog behöver minnas hur jävligt det var :) Det verkar vara ett vanligt fenomen dock, flera i min omgivning med barn i samma ålder har samma problem. Han äter inte alls nu, spottar ut eller plockar ut med handen och smetar överallt. Otroligt tacksamt om man lagat noga utvald mat i en timma för att servera sin gyllepojk! Numer blir det endast plockmat som han kan äta själv - hemmagjorda köttbullar, kokt fisk, ägg och pasta eller potatis med grönsaker, smörgås och gröt samt frukt. Just nu försöker jag bara få i honom mat någorlunda enligt kostcirkeln, men när han anser att det är klart så är det det ;) :


 

Jag trodde verkligen inte att ett så litet barn kunde vara så otroligt gosigt som Theo är, han älskar att kramas, pussas och gosa. Är vi på öppna förskolan tar han då och då en paus från lekandet för att komma och ge en puss eller en kram och varje gång han vaknar måste man först kramas en stund innan han vill ner för att leka. Just nu när fler tänder är på G dregglar han rätt mycket så pussarna är blöta ;)



Och så har vi äntligen fått lite gräs så vi kan vara ute på tomten och leka :) Lite sommarbilder får avsluta detta inlägg och i fortsättningen ska jag blir bättre på att blogga ;)



        



      




Kommentarer
Postat av: Emma

Ja du måste absolut uppdatera mer (ska jag säga!) :)

Men kul att läsa när du väl skriver :) Kramis

2011-06-09 @ 11:16:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0