Födelsedagskalas :)

Jag och Theo styrde kosan mot Oxelösund och firade min syster som fyllde 12. Jag har blivit lite cupcakefrälst den senaste tiden (man har tydligen en förmåga att bli baktokig under en graviditet), men har aldrig provat att göra en tårta så jag och min syster slängde ihop en. Den blev inte så kantig och jämn som jag ville och vi glömde göra ett band mellan våningarna för att dölja den fula skarven så det blev inte så snyggt, men i övrigt tyckte jag att den blev helt ok. Den hade nog blivit snyggare med ett lager till på varje våning dessutom, för lite mer höjd, men det får bli nästa gång. 

Det ska föreställa att den har öppnats i toppen och att det väller ut blommor. Sugarpasten som tårtan är täckt med och som blommorna är gjorda av är egengjord med melonsmak och den var riktigt lätt att göra, mycket godare än marsipan dessutom. Blommorna satt jag och Caroline och pysslade med kvällen innan, tror vi har så det skulle räcka för 10 tårtor till! Undertårtan har chokladbottnar, ett lager nougatfluff och ett lager chokladmousse, spacklad med grädde. Övertårtan har ljusa bottnar, ett lager mango- och passionsfruktmousse och ett lager melonfrosting, spacklad med det sistnämnda.

Nu har jag blivit tårttokig också, har massa idéer jag vill prova, problemet är bara att hitta någon som vill äta ;)

       

             


Kommentarer
Postat av: Sara

Jättefin, verkligen!

Jag brukar också göra egen sugarpaste, men har aldrig testat att göra med smak. Jag skulle bli jätteglad om du kan tänka dig dela med dig av receptet?

Kramar

2010-10-12 @ 11:22:02
URL: http://chives.blogg.se/
Postat av: Erica

jag hoppas också på recept på allt =) älskar att baka. du får göra en tårta när vi får till en "större" mammaträff =)

2010-10-12 @ 11:36:07
Postat av: Jenny

Den blev ju jättefin, övning ger färdighet. :o)



Har du varit inne på kakburken.se, där finns hur mycket som helst för alla "bak-tokiga" människor, jätteroliga och fina saker.

2010-10-12 @ 11:55:06
Postat av: Linda Ljungkvist

skit fin ju.ja du kan få baka så kommer jag o äter tårtan sen hehe :) Kram

2010-10-12 @ 13:25:39
URL: http://www.metrobloggen.se/kristina86
Postat av: Anonym

du vet att jag är tårtgalen, även cupcakes:). dom är förövrigt supergoda!

2010-10-12 @ 17:12:00
Postat av: Madde

Jenny, har varit inne på kakburken, men inte beställt ännu, ska göra det. Bla en smoother till att jämna ut tårtor, kunde inte få till det riktigt :) Har sett att de har massor med roliga saker där!



Erica, recept kan du absolut få, men blir lite långt att skriva ut här, tar det på nästa mammaträff =)



Linda, jag får göra det =)

2010-10-12 @ 21:56:29
Postat av: Catrin

Hej!!

Herregud, jag satt nästintill och dregglade när jag tittade på Er fina tårta. Jag skulle gäääärna äta lite tårta med Dig, jag älskar allt som har med bakverk att göra...

Hoppas ni mår bra, det är så roligt att följa Er i bloggen. Men jösses så stor han blir,tiden bara flyger iväg....kramar från Catrin

2010-11-10 @ 16:30:01
Postat av: Syrran (carro)

finfin tårta :) god var den oxå flytta tillbax till okele så får du baka varje vecka till brödförsäljning till skolan =) <3

2011-03-06 @ 19:19:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0